visitors: 525500

ISIS
Jul 06. 2009, Effenaar

ISIS speelt zonder een woord

Eerste wilde ik gaan, daarna weer niet. Uiteindelijk heb ik toch de beslissing genomen om een bezoek te brengen aan ISIS die voor een klein publiek op een maandag in de Effenaar speelde. En nu, achteraf, ben ik blij dat ik toch gegaan ben.

Met natte voeten van een door regen ondergelopen parkeerterrein stond ik voor het podium, waar de Destructo Swarmbots de opening van de avond mocht uitvoeren. Anders dan de naam doet vermoeden is het slechts één persoon, die met een gitaar en een computer een enorme dosis geluid produceert. Met veel geweld mishandeld hij zijn gitaar tot de snaren eraf springen. Hij kijkt niet op of om, terwijl de zweetdruppels van zijn verhitte gezicht vallen. Vanuit het publiek wordt er met enige verbazing gekeken en wat schaapachtig gelachen.

Na deze bak met geluiden is het de beurt aan de mannen van ISIS. Ze komen het podium op, pakken hun instrumenten, en beginnen te spelen. En ze blijven spelen, aan een stuk door, zonder enig contact met het publiek. Ze gaan helemaal op in hun eigen wereld en spelen zonder zichtbare setlist, zonder een woord te zeggen. Dat deze mannen goed op elkaar ingespeeld zijn is overduidelijk. Alles wat ze doen past naadloos in elkaar. Frontman Aaron Turner doet de zang, maar die is onverstaanbaar en niet belangrijk. Het brengt wel dat kleine extraatje dan bij Mogwai, die week daarvoor, ontbrak. Zijn hoofd lijkt wel los te zitten als hij meegesleept door de muziek heen en weer beweegt. En zo gaat het de hele set door, zonder ophouden, zonder rustpunt. Het publiek wordt, in een vrijwel uitverkochte Effenaar, tegen wil en dank meegesleept door de onstuitbare, zware sound van ISIS. Er is geen ontkomen aan – tot de laatste tonen wegsterven en de leden het van podium afgaan zoals ze gekomen zijn; zonder een enkel woord.

Het publiek wil meer, en onder een oorverdovend applaus komt ISIS voor de toegift waarna een klein onbeduidend dank je wel klinkt alvorens ze voor de tweede keer van het podium verdwijnen. Alleen zullen ze deze avond niet meer terug komen. ISIS kwam, speelde en overwon, zonder dat er een woord voor nodig was.

Misschien wel het mooiste van alles zijn alle mensen die nog met heus vinyl rondlopen, gekocht bij de merchandising stand. Dat doet goed.

ISIS

Jul 06. 2009