visitors: 552980

Anneke van Giersbergen
Oct 17. 2008, Effenaar

Epica imponeert niet

Zoals we inmiddels allemaal wel weten is Anneke van Giersbergen na dertien jaar Gathering op eigen benen gaan staan met Agua de Annique. Anders dan de muziek van the Gathering is de CD Air een ingetogen poprock plaat waar haar mooie stem goed tot recht komt. Zo las ik in de recensies. Aangezien ik de Gathering nooit live ben gaan zien, leek het me een goed idee om de schade in te halen met een optreden van Agua de Annique. Immers, het was haar stem die het werk van the Gathering voor mij de moeite waard maakte.
In de aangenaam gevulde grote zaal van de Effenaar (het was niet uitverkocht) wist ik een plaats rechts vooraan te bemachtigen, waar de fans van Epica naar alle schijn hun territoria al afgebakend hadden. Vanaf mijn veroverde plekje had ik een vrij aardig zicht op het podium, zodat ik wel enkele leuke fotos zou kunnen maken, en vanwaar ik de goedlachse Anneke en haar bandleden goed kon zien.
Gekleed in een kort rokje nam ze plaats achter haar piano en wippend op de maat van de muziek bracht ze haar werk ten gehore. Hoewel het geen slechte plek voor fotos bleek te zijn, was de keuze om daar te staan niet de beste; met de rustige nummers was haar stem wel te horen, maar zogauw de wat krachtigere nummers drums, gitaar en bas naar voren brachten, werd de zang volledig overstemd. En dan te bedenken dat ik juist was gekomen om haar te horen. Daarbij blijken de meeste fotos niet de kwaliteit te hebben die ik van mezelf zou mogen verwachten: twee redenen voor een herkansing. Nu nog zoeken naar een optreden in de buurt.

Dat Epica d publiekstrekker van de avond was, was overduidelijk. Ook Anneke wist dat toen ze vragend riep: Zijn jullie klaar voor Simone? Ik heb ze al gezien, en ze ziet er weer mooi uit.

En wat voor een publiek! Kleine jonge meisjes en grote oude kalende kerels die allemaal een plaats vooraan tegen het podium bemachtigd hadden; om zo dicht mogelijk bij zangeres en boegbeeld Simone Simons te zijn? Van die jonge meisjes kan ik het me voorstellen maar als die grote volwassenen met duvel en geweld vooraan moeten staan ten koste van de kleinere en zwakkere fans ga ik me toch dingen afvragen. Ik mag niet oordelen want ook ik probeerde bij het podium te staan, maar ik had het excuus dat ik fotos moest maken.
Allereerst moet ik zeggen dat ik niet erg gecharmeerd ben van de muziek die Epica maakt. Ik vond het contrast van grunten en een klassieke damesstem leuk ten tijde van Tristania, The Sins Of Thy Beloved en het eerste album van After Forever, maar het trukje verveelde me toen al snel. Alles wat in het vaarwater van deze bands ontstond, waaronder Epica, heeft weinig vernieuwends gebracht.

Epica is wl een spektakel. Vuurwerk en rookkolommen schieten vanuit het podium omhoog wanneer Mark Jansen en Yves Huts het podium betreden en de eerste tonen op hun instrumenten spelen. Mark grunt een aardig eindje weg, wat me niet tegenvalt. Maar dan komt Simone het podium op en begint te zingen met die lieflijke stem welke een zo groot contrast met de ruige grunt geeft. Bombastisch is de sfeer en muziek, groots is de opzet van de show. Simone wil vooral stoer overkomen, wat haar niet echt wil lukken. Dat laatste viel pas echt op toen de illustere Medusa het podium oprees als een duistere godin, waar mee vergeleken onze Simone er als een onschuldig prinsesje uit zag. Het gastoptreden van deze vurige dame met haar fakkels gaf nog meer aangenaam visueel spektakel aan het optreden. Tactisch geplaatste ventilatoren laten de haren van gitarist Mark en Simone als stralenkransen rond hun hoofden wapperen waarbij het sporadische headbangen als een parodie oogt. Het is allemaal show. Alles is opgezet om visueel zo goed mogelijk over te komen. Het laat zien duidelijk zien hoe populair, en vooral hoe commercieel de band is. De muziek en zang lijken op de tweede plaats te zijn gekomen.

Al met al moet ik zeggen dat het optreden me niet tegenviel. Zelfs met het slecht afgestemde geluid, vooraan bij het podium, werd me duidelijk dat de leden van deze band prima muzikanten zijn, die als n geheel spelen. Simone heeft een prima stemgeluid, voor zover ik heb kunnen horen. Alleen spreekt de muziek me niet aan. Het aangename visueel gerichte optreden maakte dat voor een groot deel goed.

Omdat ik later bij de Effenaar arriveerde dan gepland, heb ik helaas de opening van de avond door de Arnhemse Lolly Jane Blue gemist.

Anneke van Giersbergen

Oct 17. 2008