visitors: 540409

Angels and Agony
Sep 20. 2008, Baroeg

10 jaar Downward Spiral - CO2 Birthday Bash

Het Downward Spiral dancenight bestaat tien jaar. Deze feestelijke gelegenheid werd gevierd met een festival dat van drie uur ’s middags tot diep in de nacht duurde. Naast diverse DJ’s waaronder Spud, CO2 (die tevens zijn verjaardag vierde) en Krat & Denniz was het podium bestemd voor acht nationale en internationale bands. Voorafgaande aan deze feestelijke gelegenheid was er de Gothic Nederland Meeting ( www.gothic-nederland.com).

Op deze laatste dag van de zomer scheen een warme zon neer op de Baroeg, waar menig bezoeker buiten genoot van het goede weer. Het was bijna tè zonnig om de zaal te betreden waar om klokslag vier uur de Nederlandse band Misery de spits mocht afbijten. Niet meer dan een handvol bezoekers vulde de duistere zaal.

Misery bestaat net als Downward Spiral ook tien jaar, zij het niet in de huidige bezetting. Met Alain en Maarten, elk op een synthesizer, en zangeres Lis produceert Misery een dansbare Electro Gothic mix met het thema liefde, leven en de ellende die er deel van uitmaakt. Op de achtergrond dansen twee engelen, als reïncarnaties van licht en duisternis, en visualiseren tegelijkertijd de onlangs verschenen CD “Obscurus & Lux”. Dat niet alles elektronisch hoeft laat Alain zien als hij de synthesizer verruilt voor de gitaar; een uitzondering, zo zal blijken als het festival vordert. Ondanks de lage opkomst en een alles behalve optimaal geluid brengt Misery het er zeker goed vanaf. Een fijne opening van dit festival.

Het strakke schema geeft niet veel tijd voordat de volgende band het podium mag betreden. Dit is de Nederlandse band NG-Pro van Niels op gitaar, zanger Gerwin op synth en vocoder en Bas op bas. Met een mengeling van Electro, Techno, Gothic en Industrial is NG-Pro een trio dat onlangs op Summer Darkness 2008 hun nieuwe album “The Place To Be” presenteerde. Ondanks de pakkende en dansbare muziek weten ze het publiek niet los te krijgen. Maar dat kan ook nog aan het vroege uur liggen.

Tijd voor een hapje, dat langer duurde dan verwacht. Daardoor miste ik het grootste gedeelte van Legacy of Music. Ik wist nog net het laatste nummer mee te pakken van deze Duitsers met hun muziek in het zogenaamde futurepopgenre.

Het avonduur was inmiddels ingevallen, de zon naderde de horizon, hoewel daar in de Baroeg weinig van te merken was. In dit vroege avonduur was het de beurt aan het uit Vlissingen afkomstige XMH. Zanger en frontman Benjamin is energiek en met een overdaad en mimiek roept hij het publiek continu op om te dansen. Emélie Nicolaï, die deze zomer de plaats van Charlot Wever achter het keyboard overgenomen heeft, krijgt de gelegenheid om vanachter haar synthesizer vandaan te komen om het nummer “Neon Venus”te zingen, dat op de nieuwe album zal verschijnen. Misschien gaat het ooit nog beter, maar nu mocht ze van mij dankbaar haar plaats als achtergrond zangeres weer innemen. XMH is goed op dreef en maakt de set compleet met nummers als “Rape Your God” en “Life Is Futile”.

Is Benjamin van XMH expressief, zo is frontman Jay Smith van Deviant UK nog expressiever. Hij heeft zijn gezicht dan ook mee. Deviant UK, die zoals de naam al vermoed uit Engeland komt, maakt een aangename Gothic Electro. De charismatische Jay laat de medebandleden (BJ Johnsson en Sid Clewlow) bijna op de achtergrond verdwijnen, waar ze met hun tweeën toch verantwoordelijk zijn voor de muziek. Tijdens de nummers “Raptured Saints” en “Bad Influence” doet de muziek, samen met het karakteristieke stemgeluid van Jay, bij tijd en wijlen aan Fad Gadget doet denken. Bad Influence is het zeker niet te noemen.

Dat bands als Hocico en Suicide Commando als voorbeeld voor het Duitse Nurzery [Rhymes] hebben gediend is duidelijk te horen. De agressieve Industrial Electro act van Chris, Franco en Mario klinkt als Psyclon Nine en toch weer niet, waarmee ze een eigen sound hebben weten te bereiken. Chris ijsbeert ogenschijnlijk nerveus van links naar rechts over het podium waarbij hij het publiek constant uitdaagt. Dat publiek is inmiddels ruimschoots aanwezig en danst er lustig op los waarmee Nurzery [Rhymes] eindelijk dat weet te bereiken wat de vorige bands ternauwernood is gelukt. Even lijken er wat problemen te zijn met de microfoon maar dat lost zichzelf op. Halverwege de set deelt een breed grijnzende Mario een paar dildo’s aan enkele gelukkige dames in het publiek uit. Chris verschuldigd zich tegen het einde van het optreden nog even voor de slappe teksten. Van dat laatste heb ik met de aangename opzwepende sound van Nurzery [Rhymes] weinig last gehad.

Tijdens het optreden van DJ Soman wordt het publiek vergast op een geraffineerde combinatie van EBM en Techno. Sex Drugs and Industrial is het thema, waarop het publiek gedurende ruim vijftig minuten los komt. Kolja Trelle krijgt bijval van twee danseressen en tijdens de twee tracks, die als toegift volgen, raakt het podium bevolkt met dansende bezoekers. Een waar feest waarin de lijfspreuk van Soman niet zomaar uit de lucht gegrepen is: “Industrial For The Clubs”.

Al met al is de strakke programmering uitgelopen en met een kortdurende stroomuitval tijdens de opbouw van het podium begint de afsluiter Angels & Agony pas om kwart over twaalf; ruim een uur later dan gepland. Of het daardoor minder druk is weet ik niet.

Op een met rook gehuld podium (het lijkt bijna wel dichte mist) start Angels & Agony, die hier in het thuisfront een duidelijke schare fans heeft. In tegenstelling tot de voorafgaande acts zien we bij Angels & Agony wèl gitaren en percussie wat de live ervaring natuurlijk zeker ten goede komt. Marco van Belle (synths & vocals) blijkt ook nog jarig te zijn wat het geheel zeker nog feestelijker maakt. Nadien blijkt dat Marco DJ CO2 is - natuurlijk. Op het kleine overbevolkte podium maakt de band er het beste van. Dat het gezellig is, is duidelijk, en het contact met de (vaste) fans geeft het optreden in deze kleine zaal een intieme tint. Niettemin vind ik dat Angels & Agony een grotere zaal en podium verdient. Dat de (elektronische) muziek voor deze artiesten geen vereiste is wordt duidelijk als wederom de stroom uitvalt. Reinier en Marco zingen lustig verder terwijl drummer en gitarist Fried Bruggink het podium afsnelt om het probleem te verhelpen. De set bestaat uit songs zoals “Wreckage”, “Karma” en “Inner Light” en na de eerste set zweept Fried het publiek op om meer te roepen, waarna de toegift volgt. Het is diep in de nacht, ruim anderhalf uur later dan gepland, wanneer Angels & Agony met het nummer “Stronghold” eindigt en het podium verlaat. Tijd voor mij om de Baroeg te verlaten en me aan de anderhalf uur durende thuisreis te wagen. Gezien het uitlopen van het programma ben ik maar wat blij dat ik besloten had met eigen auto te komen en het openbaar vervoer te laten voor wat het was.

10 jaar Downward Spiral

Angels and Agony

Sep 20. 2008