visitors: 525479

Stream of Passion
Jul 04. 2009, Effenaar

Een van de betere optredens van My Dying Bride

Het bezoek aan het optreden van My Dying Bride stond al een geruime tijd in de planning. Het is een beetje verplichte kost, zo te zeggen. Toen ik hoorde dat Stream of Passion in het voorprogramma stond, was dat twee vliegen in een klap; die wilde ik toch wel een keer zien, ondanks dat de muziek niet helemaal in mijn smaak valt.

Stream of Passion blijkt aangenaam om naar te luisteren. Marcela Bovia klinkt plezierig en haar stralende glimlach en enthousiasme is aanstekelijk. Het contrast met het donkere geluid van My Dying Bride is dan ook opvallend. Daarmee vergeleken klinkt Stream of Passion misschien tè vrolijk, tè opgewekt. Erg druk is het nog niet, wat wellicht duidelijk maakt dat de meeste bezoekers niet op die vrolijke muziek wachten. Maar het kan natuurlijk ook aan een warme zomerse zaterdagavond waarbij het heerlijk is om op een terrasje van een drankje te genieten.

Onverwachts start de intro van My Dying Bride. Aaron Stainthorpe staat al op het podium als de lichten van de zaal nog aan zijn. Ik haast me de fotopit in, want niet meer dan drie nummer mag er gefotografeerd worden.

Zoals altijd ziet Aaron eruit als een getergd en verslagen persoon, vandaag gekleed in een donker pak en stropdas, maar getekend door zijn wanhopige blik en bloederige handen en armen. Alle vrolijkheid en vuur dat Stream of Passion liet zien is als rook voor de zon verdwenen, verworden tot slechts een herinnering als de tonen van het openingsnummer ‘Fall With Me’ klinken. De sfeer is direct donker, melancholiek. Dat gevoel wordt versterkt door de podiumact van Aaron. Steunend op zijn microfoonstandaard, of half struikelend over het podium, uit hij zijn emoties onder de tonen van een klagende viool en de zware doommetal tonen.

My Dying Bride leeft in zijn eigen duistere wereld. Ze zijn zich wel bewust van het publiek en Aaron weet gaandeweg het optreden zelfs een grapje te maken: ‘I’m looking at this piece of paper; looks like “Turn Loose The Swans”?’ Ze schamen zich ook niet om het oudere werk te spelen, verteld Aaron. Nummers zoals ‘From Darkest Skies’ en ‘Trash of Naked Limbs’ worden door het publiek met gejuich ontvangen. Maar ook nieuwe nummers zoals ‘Santuario Di Sangue’ en de toegift ‘My Body, A Funeral’ van hun laatste album ‘For Lies I Sire’ kunnen de goedkeuring van het publiek wegdragen. En daar eindigt het optreden.

Het optreden van My Dying Bride was indrukwekkend en overal om mij heen wordt al voorzichtig geroepen dat het een van de betere optredens is geweest. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn.

Stream of Passion

Jul 04. 2009