visitors: 526325

Lebocha
Aug 02. 2008, Keukenhof

Castle Fest 2008 - tweede day

Castlefest is een festival waar een bont gezelschap aan mensen naar toe komt. Trollen, elfen, ridders, pagan boeren, monsters, duivels, Jack Sparrows en menig ander onbenoemde figuren wandelden over het terrein heen. Ze geven voer voor massa’s fotografen die van de gelegenheid gebruik maken om al die kleurrijke personen op de foto te zetten. Het is dan ook een uniek gelegenheid om mensen te kijken en bewonderen of aan te staren zonder je geremd te hoeven voelen, iets wat je in het dagelijks leven niet snel zal doen. Ik deed natuurlijk ook mee en schoot gretig foto’s.

Er is meer te vinden. Markkramers die hun producten te koop hadden (van juwelen tot thema kleding, van muziek tot middeleeuwse (imitatie)wapens en meer), verschillende re-enactment gezelschappen, kokend op houtvuurtjes, bezig met ambachten of het oefenen van gevechten, in vol ornaat als ridder of als schaars geklede deerne. LARP was dan ook volop van de partij en ieder die interesse had kon aan deze Life Action Role Playing spellen meedoen. Ook kinderen kwamen aan bod met een heus toernooi tegen de ridders, trollen en monsters, doe met volle overgave met isolatiemateriaal neergeslagen werden.

Geen festival zonder muziek. Verdeeld over twee podia kwam een keur van bands en acts voorbij. Zo was er de Alchimist Kelvin Kalvus met zijn kristallen bollen, de schaars geklede fakir dames van Las Fuegas, met hun vuurkunsten en spijkerbedden en de balfolk workshops waar door honderden mensen gretig aan deelgenomen werd, en welke kennis direct in praktijk gebracht werd tijdens de optredens van onder andere Lebocha, Malbrook en Omnia. Op zaterdag zat het weer mee, en een warme zomerzon scheen neer op het uitgebreide festivalterrein. Daar opende Omnia als eerste act met een optreden dan bruiste van plezier.

De band van Omnia met het publiek was duidelijk aanwezig en ik kon niet aan het gevoel voorbij gaan dat de leden van de band speelden alsof ze thuis waren. Het is ook niet gek als je bedenkt dat Steve Sic en Jenny van Omnia hun deel van de organisatie voor hun rekening hebben genomen (bandprogrammering). Songs van hun recente Cd’s kwamen voorbij zoals ‘De Raven’ en ‘Witches Brew.’ Als toegift gaf Steve Sic zijn eerste podiumoptreden op harp, met zijn leermeester Jenny op achtergrond. Hij bracht het er goed vanaf en sloot daarmee de openingsact voor deze vierde editie van Castlefest af. Al met al was het optreden niet erg verrassend; een herhaling van wat ik vorig jaar op Castlefest gezien had. Het publiek vond het niet erg en de muziek blijft genieten.

De uit Sofia afkomstige (Bulgaarse) band Irfan stond als tweede op mijn planning. Zoals verwacht een ingetogen optreden, zittend in een halve cirkel op het podium waardoor ze in het niet vielen tijdens de songs die ze speelden. Irfan is duidelijk een band die beter presteert op kleinere podia in zaaltjes. De stem van de zangeres Vladislava Torodova zingt als een sirene en bracht een oosters gevoel met zich mee. Alleen tijdens de momenten waarbij ze zong was Irfan meer zichtbaar op het podium Het zijn goede artiesten die mooie (traditionele) muziek maken, maar die niet op een dergelijk groot podium thuishoren.

De Transsylvanians contrasteerden enorm met de energieke muziek en podiumact. De muziek laat zich omschrijven als Hongaarse speed-folk met een mengeling van rap, rock, ska en punk. András Tiborcz op viool speelde als de duivel en stal samen met zangeres en contrabassiste Isabel Nagy de show. Ze trokken een klein publiek, maar die waren met enthousiasme aan het dansen op de aanstekelijke muziek van de Transsylvanians. Hoewel de muziek niet helemaal mijn smaak was, was het optreden leuk om naar te kijken.

Als afsluiting van de dag bracht de Duitse band Faun hun optreden. Het was de eerste keer dat ik de nieuwe zangeres/violiste Sandra Elflein, die afgelopen jaar de plek van Lisa Pawelke overgenomen heeft, in actie zag. Het was duidelijk dat ze trots was deel uit te maken van Faun en bij tijd zag ze eruit alsof ze in hogere sferen verkeerde. Fiona Rüggeberge moest op enkele keren haar er met een gebaar aan herinneren dat ze weer moest zingen, wat overigs niet ten koste van het optreden ging. Tijdens het nummer ‘Tinta’ werd mij snel duidelijk dat, hoewel ze een mooie stem heeft, ze niet de zangkwaliteiten van Lisa Pawelke haalt.

Het optreden werd twee keer onderbroken. Drie pruimen verschenen op het podium en dansten op de muziek waarna ze al stagedivend en crowdsurfend het toneel weer verlieten. Wat later bracht een van de festivalgangers zijn huwelijksaanzoek op het podium waarbij Fiona van ontroering een traan moest wegpinken, en Faun heel toepasselijk een trouwwalts ten gehore bracht.

Faun was energiek als altijd zonder het gevoel alles eerder gezien te hebben en bracht de welbekende nummers ten gehore zoals Satyros, 2 Valken, Rad en het prachtige Lyansa waarbij Oliver wederom swingend zijn Nickelharpa bespeelde als een ware faun. Alleen zijn bokkenpoten en hoorntjes ontbraken nog. Steve Sic deed zijn aandeel mee in het nummer ‘Wind und Geige’. En speelde een prachtig muzikaal (dans)duet met Fiona Rüggeberge.

De avond eindigde later dan gepland met een spectaculair optreden van Las Fuegas, Tan Elleil, het phoenix-fireproject , samen met Johannes de Nar en Kelvin Kalvus, vol vuur en acrobatiek.

De rit naar het hotel volbracht ik moe maar voldaan en zo eindigde de eerst dag van Castlefest 2008.

Castlefest 2008