visitors: 525467

Irfan
Aug 01. 2008, Keukenhof

Castle Fest 2008 - eerste day

Castlefest stond dit jaar in het thema van Lughnasadh, een oud Keltisch oogstfeest dat aan de zon (Lugh) gewijd was. “Deze god bracht de mensen veel goede dingen,” vermeld de site van Castlefest. “Zo leerde hij ons om graan te verbouwen en hij verwarmt de aarde, zodat het graan kan rijpen en wij te eten hebben. Tot op de dag van vandaag vieren heidenen en Kelten dit feest ieder jaar rond begin augustus.” Lugh bracht het ons op het Keukenhof drie dagen kijken, kopen, luisteren en doen. Ik bezocht de eerste twee dagen van dit evenement.

Hoewel er geen overweldigend aantal band op Castlefest optrad, was het vanwege de vele activiteiten prettig om het bijwonen van de optredens te verdelen over twee dagen. Ik heb daarom Irfan, de Transsylvanians en Omnia tijdens deze tweede dag overgeslagen en was het nu de beurt aan het Belgische Lebocha, de Duitse Malbrook en het veelbelovende Deense Valravn. De zaterdag was volledig uitverkocht. En dit was ook merkbaar; het festival terrein was merkbaar voller dan de dag tevoren.

Lebocha brengt een mengeling van wereldmuziek met invloeden van balkan, klezmer en jazz. Voor mij waren er zeker tè veel jazz invloeden. Bij tijd en wijle kwamen er aanwijzingen over welke balfolk dansstijl op de volgende nummers van toepassing waren. Het kleine publiek volgde deze aanwijzingen braaf op en danste hun waltz, andro, tovercirkel of jigue. Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat ik de muziek van Lebocha niet helemaal bij Castlefest vind passen, iets was nog eens werd benadrukt door de normale kledij die gedragen werd (in vergelijking met de andere bands).

Nadat ik nog even genoten had van de jongleurkunsten van Kalvin Kalvus op het kleine podium was het de beurt aan Malbrook.

De Duitse band Malbrook van Wolfgang Meyering bracht traditionele middeleeuwse muziek, weer helemaal in de sfeer van het festival. Gezellige luister- en dansmuziek met een intiem sfeertje met teksten in de Noord-Duitse oude talen die verrassend dicht bij het Nederlands liggen. Een goed luisteraar zou veel herkenbare woorden gehoord hebben. Wederom danste het publiek erop los, waaronder leden van Omnia waardoor een huiselijke sfeer ontstond.

Gedurende de dag maakte een twijfelachtige zon plaats voor grijze en vooral dreigende wolken. Tegen het avonduur vielen de eerste druppels op het festival terrein. Alsof dat niet het enige was, staken problemen de kop op tijdens de voorbereidingen voor de band Valravn. Moeilijkheden met het geluid leidde tot een half uur vertraging maar uiteindelijk kondigde Steve Sic het optreden aan met wat gekscherende woorden over de regen tijdens het festival van zon en licht. Helemaal zonder geluidsproblemen bleek het optreden niet te zijn maar Valravn liet zich daar niet door weerhouden, noch door de regen die inmiddels in een gestage stroom uit de hemel kwam vallen.

Valravn is afkomstig uit Denemarken en brengt een mengeling van traditionele muziek en elektronische muziek. De charismatische zangeres Anna Katrin Egilstroed was een opvallende verschijning in haar felrode jurk, dansend en swingend, samen met de schone Maria Franz, de vriendin van producer en elektronicus Christopher Juul. De opzwepende muziek klinkt goed en veelbelovend. De vrolijke tonen laten de regen een moment vergeten en laten een positieve indruk achter. Op sommige momenten heeft de stem van Anna Katrin sterke overeenkomsten met Björk.

Helaas was de noodzaak er om vroegtijdig te vertrekken waardoor ik maar een deel van het optreden kon bijwonen. Valravn loste mijn verwachtingen meer dan in, en ik verlang naar met moment dat ik deze band opnieuw kan bijwonen.
In alle opzichten was Valravn voor mij het hoogtepunt van Castlefest.

Castlefest 2008

Irfan