visitors: 552990

Jul 04. 2008, Effenaar

Deadcell in de Effenaar

Deadcell is het project rond frontman en oprichter Marcus Bodine. De band heeft sinds de oprichting in 2006 een vogelvlucht genomen en heeft onder het label Urgence Disk Records inmiddels een tweede album uitgebracht: State Of Fear. De optredens karakteriseren zich door een muur van gitaargeluiden, strakke ritmes, danseressen en videobeelden, iets waardoor ik exact drie maanden geleden aangenaam verrast werd tijdens het optreden als supporting act van Gothminister in de W2. Flamenco, buikdanseressen en cheerleaders wervelden over het podium met op de achtergrond de beelden welke de maatschappijkritische thema’s van de songs perfect weerspiegelen. Reden genoeg om uit te kijken naar de CD presentatie van State Of Fear in de Effenaar.

Het publiek was niet groot genoeg om de Kleine Zaal van de Effenaar te vullen. Of dit mede veroorzaakt werd door het eerste weekend waarbij het opgelegde rookverbod gold, is moeilijk te zeggen, maar ik denk het niet. Het weerhielt Deadcell er echter niet van met enthousiasme aan het optreden en de show te beginnen. Marcus Bodine’s verzoek aan het publiek om dichter bij het podium te komen werd tot mijn verrassing direct beantwoord. Later vertelde Marcus dat hij niet teleurgesteld was in de opkomst, hoewel hij er met een grijs bij vertelde dat meer altijd mag.

Zoals verwacht kwamen de tracks van het album “State Of Fear” aan bod; met het opzwepende “War Of Choice” waarbij de sfeer direct gezet werd en het rustigere, slepende “Save One Bullet” met de mime-danseres welke we ook uit de videoclip kennen. Natuurlijk ontbraken de nummers “Lies” niet, wat over het algemeen als de beste track van de CD beschouwd wordt. Het oudere werk van het niet langer verkrijgbare album “The Massacre” kwam ook aan bod zoals “End of Honour” en “God Is American.” De set werd aangevuld met een tweetal nieuwe songs.

De samenstelling van de show was anders dan welke ik me herinnerde van het vorige optreden in de W2: het bonte gezelschap van weleer was gereduceerd tot de “freaky acid bellydancer” Maya en “contemporary dancer” Eleanor op viool, wat wel wat teleurstellend was. Ik had het grotere gezelschap verwacht. Twee cheerleaders tijdens het nummer “Kill The President” geven het geheel toch meer body dan één enkele, hoe enthousiast ze ook tekeer gaat op het podium.

De band is inmiddels de gitariste Snowflame (o.a. van de band SoulreaveR) rijker, die overduidelijk met veel plezier aan het optreden deel nam. En als het enthousiasme van de bandleden zichtbaar is, weerspiegelt dat zich direct in de muziek en in het publiek. Het optreden werd bijgelicht door de afwisselende beelden van twee VJ’s op twee schermen, waarbij speels omgegaan werd met een live webcam.

Zoals altijd kwam er sneller dan verwacht een eind aan het optreden, waarbij ik niets anders kan zeggen dat het uur kort maar krachtig was. Gezien de altijd openstaande vraag naar nieuwe danseressen kan ik voorspellen dat geen enkele show van Deadcell hetzelfde zal zijn. Voldoende reden om een volgend optreden weer bij te wonen.

Jul 04. 2008